Nagrodzone gdyńskimi Złotymi Lwami i opromienione canneńską chwałą "
Silent Twins" już niedługo pojawią się w kinach. A my w podcaście "Musimy porozmawiać o kinie" rozmawiamy z ich reżyserką,
Agnieszką Smoczyńską. O jej anglojęzycznym debiucie, niezrealizowanych (post)horrorach, pracy z
Letitią Wright, międzynarodowym uroku "
Córek dancingu" i horrorowym potencjale "
Fugi". A także, oczywiście, o ciszy, którą można uchwycić tylko w kinie. Rozmawia - Michał Walkiewicz.
"Silent Twins" - zobacz zwiastun filmu nagrodzonego Złotymi Lwami
Siła kreatorek współczesnego kina
Tegoroczna edycja festiwalu Kamery Akcji po raz kolejny pokazuje siłę kobiecego spojrzenia w kinie. Festiwal otworzy nagrodzony w Gdyni Złotymi Lwami "
Silent Twins"
Agnieszki Smoczyńskiej – reżyserki, która niezmiennie opowiada filmowe historie głosem kobiet walczących o swoje prawa i przeciwstawiającym się wykluczeniu. W filmie prym wiodą dwie czarnoskóre bliźniaczki, które poruszają się po świecie w milczący sposób. Na znak protestu wobec niezrozumienia i zdane na siebie oraz swój wewnętrzny świat, porozumiewają się ze sobą w zamknięciu. To przełomowy film, który mówi "stop" systemowemu rasizmowi – istniejącemu nie tylko w latach 60. XX wieku, ale także we współczesnej Anglii.
Siła kobiet wybrzmiewa także w filmie "
Pasażerowie nocy"
Mikhaëla Hersa – opowieści o tym, że warto kochać, warto wątpić i warto zaczynać od nowa. W podobnym tonie wypowiada się
Éric Gravel w "
Na pełen etat". Niczym
Joanna Bator w "Trzy i pół godziny" czy w
Marie Kreutzer w "
Ziemi pod nogami" reżyser prezentuje główną bohaterkę, której całe życie jest ułożone pod pieczołowicie opracowany harmonogram. Siłę charakteru pokazuje też bohaterka "
Rodeo"
Loli Quivoron. Reżyserka poszukiwała w swojej postaci waleczności rodem z "
Buntownika bez powodu"
Nicholasa Raya. To nie koniec odważnego głosu kobiet. W panelach dyskusyjnych wezmą udział ekspertki branży filmowej, które dotkną tego, czy współczesny świat kroczy w dobrym czy złym kierunku i jakie wyzwania przed nim stoją.